FAQ | Webmail | Login | Bahasa Malaysia | English       oku
Reset Setting Change font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
T
T
T
T
jata  rac

LAMAN WEB RASMI
PERBADANAN ASET KERETAPI
Mengungguli Pengurusan Aset Keretapi Negara

 
image
Soalan
Lazim
image
Hubungi
Kami
image
Aduan dan
Maklum Balas
image
Peta
Laman
 

PEMBANGUNAN HARTANAH


Berikut adalah soalan lazim berkenaan pembangunan hartanah oleh RAC.
Sila klik pada soalan berkenaan untuk merujuk setiap jawapan. 

Apakah potensi tanah-tanah keretapi yang masih belum dimajukan lagi?

Tanah-tanah keretapi yang belum dimajukan adalah terdiri daripada tanah poket, tanah 'surplus' dan tanah rizab di mana tanah-tanah ini adalah berpotensi bagi tujuan pembangunan kerana :

  1. Tanah-tanah keretapi adalah terletak di lokasi yang strategik iaitu berdekatan dengan stesen-stesen komuter, LRT dan Monorail, kawasan bandar, pelabuhan dan lain-lain di mana ia menjadi tumpuan orang ramai kerana kemudahan pengangkutan awam yang efisien, ekonomik dan mudah kepada kawasan sekitarnya.
  2. Permohonan cadangan pembangunan yang berstatus tanah rizab harus berkonsepkan 'perkeretapian' di mana cadangan tersebut perlu melibatkan pembinaan stesen komuter atau integrasi stesen (komuter, LRT-PUTRA, LRT-STAR atau Monorail) bagi memenuhi penggunaan tanah tersebut.

Apakah proses yang perlu dilalui bagi kelulusan cadangan pembangunan?

Cadangan pembangunan akan dinilai oleh Jawatankuasa Pembangunan Perbadanan Aset Keretapi sebelum dibawa kepada Lembaga Pengarah PAK untuk mendapatkan pandangan/ulasan. Jika Lembaga Pengarah PAK bersetuju, kertas cadangan pembangunan akan dibawa kepada Kementerian Pengangkutan Malaysia bagi penyediaan Kertas Jemaah untuk pertimbangan.


  •  
  • Print
  • Email this page

Jumlah Pelawat : 572135 Tarikh Kemaskini : 30-09-2022